Ga naar inhoud
  • Ouderportaal
Kinderopvang Bergen op Zoom Halsteren
  • Beleid
      • Visie
          • Visie
            • Visie
            • Pedagogisch doel
            • Emotionele veiligheid
            • Werken aan competenties
            • Onze normen en waarden
            • VVE Algemeen
      • Beleid
          • Beleid
            • Pedagogisch beleid
            • Gezondheidsbeleid
            • Veiligheidsbeleid
            • Personeelsbeleid
            • Stagebeleid
            • Oudercommissie
            • Kwaliteit
            • Protocollen
            • Jaarverslagen
            • Samenwerkingspartners
            • GGD Inspectierapporten
            • Algemene voorwaarden-Huishoudelijk reglement-Klachten
  • Kinderdagverblijf
      • Halsteren
          • Kinderdagverblijf Halsteren
            • Kinderdagverblijf Dorpsstraat
            • Kinderdagverblijf Rode Schouw
      • Bergen op Zoom
          • Kinderdagverblijf Bergen op Zoom
            • Kinderdagverblijf locatie Kiemkade
            • Kinderdagverblijf Krabbenkooi
            • Kinderdagverblijf Montessori
            • Kinderdagverblijf De Aanloop
      • Steenbergen
          • Kinderdagverblijf Steenbergen
            • Kinderdagverblijf Steenbergen
      • Tarieven
          • Tarieven
            • Tarieven Kinderdagverblijf
  • Buitenschoolse opvang
      • Halsteren
          • BSO Halsteren
            • BSO Dorpsstraat
            • BSO Rode Schouw
      • Bergen op Zoom
          • BSO Bergen op Zoom
            • BSO School – Oost
            • BSO Krabbenkooi
            • BSO Montessori
            • BSO De Aanloop
      • Steenbergen
          • BSO Steenbergen
            • BSO Steenbergen
      • Tussenschoolse opvang
      • Tarieven
          • Tarieven
            • Tarieven BSO
  • Peutergroep
      • Halsteren
          • Peuteropvang Halsteren
            • Peutergroep Dorpsstraat
            • Peutergroep Rode Schouw
      • Bergen op Zoom
          • Peuteropvang
            • Peutergroep School – Oost
            • Peutergroep Krabbenkooi
            • Peutergroep Montessori
            • Peutergroep De Aanloop
            • Peutergroep de Zeeridder
      • Steenbergen
          • Peuteropvang Steenbergen
            • Peutergroep Steenbergen
      • Tarieven
          • Tarieven Peuteropvang
            • Tarieven Peutergroepen
  • Werken bij
  • Over ons
  • Contact
      • Contact
      • Rondleiding aanvragen
      • Direct inschrijven

DSCN9807

Joan2017-03-22T09:20:14+02:00

Recente berichten

  • Montessoridag bij peutergroep Ons Marieke
  • Woezel en Pip gaan naar de dokter
  • WIE DE LEUT ET, ET DE TOEKOMST…
  • Ziek en gezond bij peutergroep Klukkluk
  • Opening voorleesdagen bij de Zandtoren
  • Wie komt er in mijn huisje?
  • Spelen bij peutergroep de kleine Zeeridder
  • Voorleesontbijt bij peutergroep de Proeftuin
  • Vacature Pedagogisch Medewerker KDV / PO / BSO 27-32 uur
  • Het Happersproject bij Kinderopvang Mamaloe

Reviews over Mamaloe

Beoordelingen via VerbeterMeter

Waarom Kinderopvang Bergen op Zoom en Kinderopvang Halsteren?

Mamaloe is de professionele aanbieder in de Kinderopvang. Zoekt u een geschikt Kinderdagverblijf Halsteren, of Kinderdagverblijf Bergen op Zoom? Of gaat uw kind al naar school? Mamaloe biedt ook BSO Halsteren en BSO Bergen op Zoom aan. Bekijk onze website en neem contact met ons op.

Privacy

  • Privacy policy

Privacy instellingen

Als u deze website voor het eerst bezoekt zag u privacy instellingen waar uw toestemming werd gevraagd om cookies te plaatsen. U kan de instellingen hier inzien, wijzigen of helemaal intrekken:
- Wijzig uw privacy instellingen
- Privacy instellingen historie
- Toestemmingen herroepen

Mamaloe Kinderopvang

Dorpsstraat 53
4661 HM Halsteren

Telefoon: 0164 - 682662

Contact opnemen

  • Contact
  • Rondleiding aanvragen
  • Gratis inschrijven
Copyright 2022 Mamaloe Kinderopvang | All Rights Reserved | Website by KDV Online
Page load link
Kinderopvang Bergen op Zoom Halsteren
  • Nieuws
  • Visie
    • Visie
    • Pedagogisch doel
    • Emotionele veiligheid
    • Werken aan competenties
    • Onze normen en waarden
    • VVE Algemeen
  • Beleid
    • Pedagogisch beleid
    • Gezondheidsbeleid
    • Veiligheidsbeleid
    • Personeelsbeleid
    • Stagebeleid
    • Oudercommissie
    • Kwaliteit
    • Protocollen
    • Jaarverslagen
    • Samenwerkingspartners
    • GGD Inspectierapporten
    • Algemene voorwaarden-Huishoudelijk reglement-Klachten
  • Kinderdagverblijf
    • Kinderdagverblijf Halsteren
      • KDV Dorpsstraat
      • KDV Rode Schouw
    • KDV Bergen op Zoom
      • KDV Krabbenkooi
      • KDV School – Oost
      • KDV Montessori
      • KDV De Aanloop
    • Kinderdagverblijf Steenbergen
    • Tarieven Kinderdagverblijf
  • BSO
    • BSO Halsteren
      • BSO Dorpsstraat
      • BSO Rode Schouw
    • BSO Bergen op Zoom
      • BSO Krabbenkooi
      • BSO School – Oost
      • BSO Montessori
      • BSO De Aanloop
    • BSO Steenbergen
      • BSO Steenbergen
    • Tussenschoolse opvang
    • Tarieven BSO
  • Peutergroep
    • Team
    • Peutergroep Halsteren
      • Peutergroep Dorpsstraat
      • Peutergroep Rode Schouw
    • Peutergroep Bergen op Zoom
      • Peutergroep Krabbenkooi
      • Peutergroep School – Oost
      • Peutergroep Montessori
      • Peutergroep De Aanloop
      • Peutergroep de Zeeridder
    • Peutergroep Steenbergen
      • Peutergroep Steenbergen
    • Tarieven Peutergroepen
  • Over ons

Team PO School Oost

Jamila
JamilaPedagogisch medewerkster
Ursula
UrsulaPedagogisch medewerkster
Özlem
ÖzlemPedagogisch medewerkster
IlsePedagogisch medewerkster
Annemiek
AnnemiekPedagogisch medewerkster (stagiaire BBL)

Team BSO School-Oost

Diana
DianaPedagogisch medewerkster
Savannah
SavannahPedagogisch medewerkster
Nina
NinaPedagogisch medewerkster
Rian
RianPedagogisch medewerkster

Team Kinderdagverblijf School-Oost

Iris
IrisPedagogisch medewerker
Marjolein
MarjoleinPedagogisch medewerker
Maaike
MaaikePedagogisch medewerker
Kayleigh
KayleighPedagogisch medewerker
Nina
NinaPedagogisch medewerker

Team Kinderdagverblijf Dorpsstraat

Angela
AngelaPedagogisch medewerkster
Feryal
FeryalPedagogisch medewerkster
Sharona
SharonaPedagogisch medewerkster
Timo
TimoPedagogisch medewerkster
Mirthe
MirthePedagogisch medewerkster

Team BSO Dorpsstraat

Ilona
IlonaPedagogisch medewerkster
Joke
JokePedagogisch medewerkster
Connie
ConniePedagogisch medewerkster
Mirthe
MirthePedagogisch medewerkster

Team Peuteropvang Dorpsstraat

Terah
TerahPedagogisch medewerkster
Daniëlle
DaniëllePedagogisch medewerkster
Mirthe
MirthePedagogisch medewerkster
Marit
MaritPedagogisch medewerkster

Team Kinderdagverblijf Krabbenkooi

Marieke
MariekePedagogisch medewerkster
Britt
BrittPedagogisch medewerkster
Danielle
DaniellePedagogisch medewerkster
Chelsea
ChelseaPedagogisch medewerkster
Joanne
JoannePedagogisch medewerkster

Team Kinderdagverblijf Rode Schouw

Wendy
WendyPedagogisch medewerker
Anneloes
AnneloesPedagogisch medewerker
Anniek
AnniekPedagogisch medewerker
Shannon
ShannonPedagogisch medewerker
Latoya
LatoyaPedagogisch medewerker
Esmee
EsmeePedagogisch medewerker

Team PO Krabbenkooi

Nicole
NicoleLocatiehoofd Krabbenkooi
Githa
GithaPedagogisch medewerkster
Joanne
JoannePedagogisch medewerkster
Janine
JaninePedagogisch medewerkster (stagiaire BBL)

Team KDV/PO de Guppies

Laura
LauraPedagogisch medewerkster
Angela
AngelaPedagogisch medewerkster
Esmé
EsméPedagogisch medewerkster
Gwyneth
GwynethPedagogisch medewerkster
Noemi
NoemiPedagogisch medewerkster
Hasse
HassePedagogisch medewerkster
Sandra
SandraPedagogisch medewerkster
Merel
Merel Pedagogisch medewerkster (stagiaire BBL)

Team Kinderdagverblijf Montesorri

Wendy
WendyPedagogisch medewerkster
Nathalie
NathaliePedagogisch medewerkster
Miranda
MirandaPedagogisch medewerkster
Nina
NinaPedagogisch medewerkster
Marie Claire
Marie ClairePedagogisch medewerkster

Team KDV/PO de Guppies

Angela
Angela Pedagogisch medewerkster
Laura
LauraPedagogisch medewerkster
Esmé
EsméPedagogisch medewerkster
Gwyneth
GwynethPedagogisch medewerkster
Noemi
NoemiPedagogisch medewerkster
Hasse
HassePedagogisch medewerkster
Hasse
HassePedagogisch medewerkster
Sandra
SandraPedagogisch medewerkster

Team Peuteropvang Montessori

Anja
AnjaPedagogisch medewerkster
Ilona
IlonaPedagogisch medewerkster
Marie Claire
Marie ClairePedagogisch medewerkster

Team BSO Montesorri

Claudia
ClaudiaPedagogisch medewerkster
Marit
MaritPedagogisch medewerkster
Ilona
IlonaPedagogisch medewerkster
Marie Claire
Marie ClairePedagogisch medewerkster

Team Peuteropvang de Rode Schouw

Anneloes
AnneloesLocatiehoofd + PM-er
Wendy
WendyPedagogisch medewerkster
Marit
MaritPedagogisch medewerkster
Latoya
LatoyaPedagogisch medewerkster
Esmee
EsmeePedagogisch medewerkster
Shannon
ShannonPedagogisch medewerkster

Bruto tarieven Buitenschoolse opvang

Het uurtarief is in 2023 gelijk gebleven aan het uurtarief van 2022.

Pakket Bruto uurtarief
Buitenschoolse opvang € 7,92
Flexibele opvang € 8,16

De toeslagentabel 2023 vindt u hier.

Bruto tarieven kinderdagverblijf

Ons uurtarief in 2023 is:

Pakket Bruto uurtarief
52 weken hele dagen / halve dagen € 8,97
40 weken hele dagen / halve dagen € 9,51
Flexibele opvang € 9,62

De toeslagentabel 2023 vindt u hier.

Bruto tarieven peuteropvang

Ons uurtarief in 2023 is:

Pakket Bruto uurtarief
40 weken peuteropvang € 8,97

Wanneer u recht heeft op Kinderopvangtoeslag; geldt voor u de toeslagentabel 2023.

Wanneer u geen recht heeft op Kinderopvangtoeslag en woont in de Gemeente Bergen op Zoom dan hanteren wij de tabel ouderbijdrage peuterwerk 2023 om uw eigen bijdrage te berekenen.

In de Gemeente Steenbergen betaalt u voor  de gesubsidieerde peuteropvang  € 19,74  voor 2 dagdelen per week.

Team BSO De Krabbenkooi

Ingrid
IngridPedagogisch medewerkster
Githa
GithaPedagogisch medewerkster
Joanne
JoannePedagogisch medewerkster
Janine
JaninePedagogisch medewerkster (stagiaire BBL)

Team Peuteropvang De Zeeridder

Denise
DeniseLocatiehoofd en Pedagogisch medewerkster

Team BSO Aanloop

Angela
Angela Pedagogisch medewerkster
Githe
GithePedagogisch medewerkster
Naomi
NaomiPedagogisch medewerkster
Amanda
AmandaPedagogisch medewerkster (stagiaire BBL)

Team Peuteropvang de Aanloop

Angela
AngelaPedagogisch medewerkster
Githa
GithaPedagogisch medewerkster
Amanda
AmandaPedagogisch medewerkster (stagiaire BBL)

Team Kinderdagverblijf de Aanloop

Danique
DaniquePedagogisch medewerkster
Daphne
Daphne Pedagogisch medewerkster
Sandra
SandraPedagogisch medewerkster
Jady
JadyPedagogisch medewerkster
Githe
GithePedagogisch medewerkster
NaomiPedagogisch medewerkster

Team BSO de Bibberhaai

Angela
AngelaPedagogisch medewerkster
Yvonne
YvonnePedagogisch medewerker
Gwyneth
GwynethPedagogisch medewerker
Noemi
NoemiPedagogisch medewerker

Verbinding en vertrouwen

De manier waarop zij zich ontwikkelen wordt gezien als uiting van hun eigen weg, ook als dat een opgave is. Dit in tegenstelling tot de maatschappelijke tendens om kinderen langs de lat van gemiddelde waarden te leggen en vervolgens te kwalificeren als ‘normaal’ of te categoriseren. In onze optiek moet het kind zelf de norm zijn en niet de huidige opvattingen over wat ‘normaalwaarden’ zijn.

Hoge kwaliteit in verzorging en aandacht

De hoge kwaliteit van onze kinderopvang stoelt op de grote zorg en aandacht die pedagogisch medewerkers hebben voor de kinderen, voor de fysieke ruimte en de manier waarop zij de dingen doen. Dit kan alleen tot stand gebracht worden door mensen die geïnspireerd – met hart en ziel – werken.

Buitenspelen

Buitenspelen is een belangrijk onderdeel van de dagindeling. Het is gezond, bevordert de motorische ontwikkeling en het samen spelen. Daarnaast is het ook gewoon leuk om allerlei dingen te ontdekken over de natuur die je in de tuin tegenkomt.

Kriebelplantjes, kriebelbeestjes een regenplas…

De  zintuigen worden geprikkeld door activiteiten zoals spelen in het zand, spelen met water, zorgen voor de buiten dieren bv een konijn of de vogeltjes, kliederen met modder, plantjes planten en de groei ervan bekijken.

Activiteiten

Al het niet-levende (anorganische) is het kind in principe wezensvreemd en dat maakt het dus moeilijker voor het kind om zich ermee te verbinden. Liedjes, verhalen, poppen(kast) en spel krijgen de kinderen daarom ook ‘live’ en bewust niet via tv/dvd/cd en computerspel.

Dagritme

Rust, ritme en regelmaat.

De antroposofische visie vertaalt zich op verschillende manieren. Allereerst is het voor een peuter – zoals voor ieder mens – belangrijk om rust, ritme, regelmaat, liefde en gezelligheid te ervaren. Als dit voorhanden is, heeft de peuter de mogelijkheid zich te ontwikkelen tot een mens met vertrouwen in zichzelf en de buitenwereld en krijgt het kind de mogelijkheid om vrij met zijn levenspad en -doel bezig te zijn.

Wennen

Ons streven is om de kinderen die nog maar kort Mamaloe bezoeken, die nog aan het wennen zijn, zich zo snel mogelijk thuis/veilig te laten voelen bij het kinderdagverblijf. Een geleidelijke wenperiode is voor het kind (en de ouders) vaak het prettigste. We geven het kind ook echt de tijd om te wennen: in het begin wordt het kind bijvoorbeeld bij het drinken vaker op schoot genomen (als het dat zelf wil), houdt het z’n vertrouwde knuffel in de buurt, worden gewoonten van thuis zoveel mogelijk aangehouden en worden ‘de regels’ die we bij Mamaloe hanteren soms geleidelijk ingevoerd.

Sommige kinderen hebben in het begin bijvoorbeeld moeite om bij het drinken aan tafel te blijven zitten ; wij vinden het dan ook niet erg wanneer ze snel weglopen om wat anders te gaan doen. Het kind merkt aan de andere kinderen wat de bedoeling is, en past zich vaak zelf aan. Pas wanneer het kind zich thuis voelt, wordt van het kind verwacht dat het zich aan de regels houdt.

Eerste bezoek

Tijdens het eerste bezoek komen ouder(s) en kind samen een uurtje naar het kinderdagverblijf. Dikwijls wordt daarvoor de tijd van het drinken afgesproken: er is dan rust in de groep, de leiding heeft ook tijd om wat uitgebreider kennis te maken met ouder en kind. De ouders krijgen een indruk hoe het er aan toe gaat in de groep, en kunnen rustig alles in zich opnemen. Dit is ook het moment om uitgebreider informatie uit te wisselen in een ongedwongen sfeer.

Tweede bezoek

Bij het tweede bezoek blijft de ouder nog een half uurtje bij het kind, daarna gaat de ouder voor een korte tijd (ongeveer twee uur) weg. Wij vinden het belangrijk dat de ouder niet stiekem weggaat, maar afscheid neemt van het kind. Op deze manier wordt het vertrouwen dat het kind in de ouder heeft, niet geschaad. Het kind ervaart ook dat de ouder weer terug komt, zoals afgesproken was.

Derde bezoek

Tijdens het derde bezoek, d.i. meestal een volledig dagdeel, blijft de ouder niet zo lang meer bij het kind. Er wordt weer afscheid genomen, waarbij één PM-er zich over het kind ontfermt, het troost – wanneer nodig – en eventueel afleidt. Het kind draait zoveel mogelijk het gewone programma mee, maar krijgt natuurlijk extra aandacht. Wanneer het kind weer opgehaald wordt, krijgen de ouders uitgebreid verslag. Ook in het schriftje wordt het verloop van de ochtend weergegeven.

Wennen baby’s

Bij het wennen van de baby’s gaan we ervan uit dat het ritme, de gewoonten die een kind thuis heeft, zo weinig mogelijk doorbroken worden. Het kind eet en slaapt zoveel mogelijk op dezelfde tijd en wijze als thuis. Voor de baby’s geldt zeker dat de ouders ons moeten leren kennen en vertrouwen, zodat ze met een gerust hart hun kindje aan onze zorg kunnen overlaten.
In sommige gevallen spreken we voor de eerste tijd een vaste begeleid(st)er af. Deze voedt het kind, verschoont het en legt het in bed. Deze PM-er is de vaste contactpersoon voor de ouders. Wel worden hier al snel andere PM-ers in betrokken, zodat het kind niet afhankelijk wordt van één PM-er. Dit is organisatorisch niet mogelijk. Pas wanneer het kind zich bij Mamaloe thuis begint te voelen, worden ook de stagiaires hierin betrokken.
Bij de benadering van nieuwe kinderen hebben we geen standaardprocedure; per kind wordt bekeken waar het behoefte aan heeft. Sommige kinderen willen graag extra aandacht, uitzonderlijk gebeurt het dat een kind met z’n verdriet juist alleen gelaten willen worden. Het wil juist helemaal geen aansluiting bij leiding of andere kinderen. We laten het kind in z’n waarde, en gunnen het dan ook tijd om te ‘ontdooien’. Na een periode, wanneer het kind in de gaten heeft hoe het reilt en zeilt bij Mamaloe, het ervaart dat andere kinderen het leuk vinden, en vooral ervaart dat het ook weer opgehaald wordt, voelt het kind zich vanzelf vrijer en zoekt voorzichtig contact.

Algemeen

Een kind dat de wenperiode meemaakt, heeft het soms moeilijk. Wij begrijpen dat, en laten het kind ook toe om verdriet te hebben. Een kind hoeft niet ‘flink’ te zijn, en mag best huilen als het daar behoefte aan heeft. Wij troosten het kind, vertellen dat we begrijpen dat het verdriet heeft, en maken ook duidelijk dat mama of papa weer terug komt, en geven aan wanneer dat is.
Als kinderen eenmaal vertrouwd zijn bij Mamaloe, zich thuis voelen, stimuleren we dat de vertrouwde knuffel weggeborgen wordt: de knuffel kan het kind belemmeren bij het spelen. Natuurlijk krijgt een kind dat zich niet lekker voelt of een beetje verdrietig is, z’n knuffel weer terug als troost.

Buitenspelen

Buitenspelen is een belangrijk onderdeel van de dagindeling. Het is gezond, bevordert de motorische ontwikkeling en het samen spelen. Daarnaast is het ook gewoon leuk om allerlei dingen te ontdekken over de natuur die je in de tuin tegenkomt.

Kriebelplantjes, kriebelbeestjes een regenplas…

Soms spelen we bewegingsspellen met de kinderen: Op je tenen lopen, springen, hard met je voeten stampen, heel hard rennen, hoog in de lucht reiken, heel zachtjes lopen zodat niemand je kan horen …, maar ook spelletjes als “ Schipper mag ik over varen”

De  zintuigen worden geprikkeld door activiteiten zoals spelen in het zand, spelen met water, zorgen voor de buiten dieren bv een konijn of de vogeltjes, kliederen met modder, plantjes planten en de groei ervan bekijken.

Team BSO Rode Schouw

Miranda
MirandaPedagogisch medewerkster
Maaike
MaaikePedagogisch medewerkster

Wennen

Ons streven is om de kinderen zich zo snel mogelijk thuis/veilig te laten voelen bij Mamaloe. We geven ieder kind de tijd om te wennen. Na één wendag hebben kinderen vaak al snel hun weg en vriendjes gevonden.

Nieuwe kinderen  mogen op voor ze echt “starten”  twee keer langskomen. De eerste keer vult de ouder met de groepsleiding een intakeformulier in en krijgt uitleg over de gang van zaken in de peutergroep. De tweede keer mogen ze al een keertje “proefdraaien” op een dagdeel.  Op die manier wennen ze al een beetje aan de leiding, andere kinderen en de omgeving.

Buitenspelen

Buitenspelen is een belangrijk onderdeel van de dagindeling. Het is gezond, bevordert de motorische ontwikkeling en het samen spelen. Daarnaast is het ook gewoon leuk om allerlei dingen te ontdekken over de natuur die je in de tuin tegenkomt.

Kriebelplantjes, kriebelbeestjes een regenplas…

Soms spelen we bewegingsspellen met de kinderen: Op je tenen lopen, springen, hard met je voeten stampen, heel hard rennen, hoog in de lucht reiken, heel zachtjes lopen zodat niemand je kan horen …, maar ook spelletjes als “ Schipper mag ik over varen”

De  zintuigen worden geprikkeld door activiteiten zoals spelen in het zand, spelen met water, zorgen voor de buiten dieren bv een konijn of de vogeltjes, kliederen met modder, plantjes planten en de groei ervan bekijken.

Activiteiten

Bij peuteropvang Mamaloe laten we de kinderen spelenderwijs kennis maken met allerlei thema’s. Wij gebruiken hiervoor de methode Piramide. Gedurende ongeveer 1 maand, wordt er rondom een thema, aan kinderen activiteiten aangeboden, welke tot doel hebben de taalontwikkeling en de ontwikkeling van de persoonlijke competenties te stimuleren.

We laten de kinderen kennismaken met de natuur in en om het huis, met het ritme van de seizoenen mee: in de lente gaan we met de kinderen bloemetjes zaaien, helpen met planten van het perkgoed. In de zomer krijgen de plantjes regelmatig water, later op het jaar verzamelen we blaadjes om herfststukjes mee te maken. En in de winter krijgen de vogels natuurlijk regelmatig stukjes brood of wordt er een pinda-ketting geregen.
Of als er op een rustige dag maar een paar kinderen zijn, gaan we met z’n allen naar het speeltuintje of gaan de oudste kinderen met een PM-er naar de bibliotheek om nieuwe boekjes uit te zoeken.

Bij het thema Kusje…beter maken de kinderen spelenderwijs kennis met alles was te maken heeft met gezondheid, ziek zijn, doktersbezoek en beter worden. Op de kijktafel staan dan allerlei dokterspulletjes en in de poppenhoek zijn dan bijvoorbeeld ook verband en pleisters te vinden.

Daarbij wordt rekening gehouden met de individuele vaardigheden van ieder kind. Voor de ouders wordt er bij ieder thema een kort overzicht samengesteld waarin de liedjes en versjes terug te vinden zijn en waar tips voor thuis zijn opgenomen. Ouders krijgen dit aan het begin van ieder thema per mail toegestuurd.

Voor meer informatie verwijzen wij u door naar de pdf VVE Piramide Algemeen

Dagritme

Wij werken bij Mamaloe met een vaste dagindeling: niet in de zin dat alle dagen op elkaar lijken, maar wel dat de ‘grote lijnen’ vaststaan. Voor de kinderen betekent dit dat er duidelijke gewoonten zijn, vaste herkenningspunten. De vaste punten in de dag maakt voor kinderen de wereld voorspelbaar. Een abstracte dagindeling is op deze manier heel concreet te maken: als ’s ochtends alle kinderen er zijn gaan we drinken, na het eten komt papa of mama je ophalen of na het plassen gaan we buiten spelen.

Vanuit dat oogpunt bespreken we iedere dag met de kinderen even kort welke dag het is, wat voor weer het is en welke activiteit er gaat gebeuren. Dit wordt visueel gemaakt middels het dagen-liedje, de dagkalender en de dagritme kaarten vanuit de VVE-methode Piramide.

Werken met een vaste dagindeling wil niet zeggen dat elke dag op de andere lijkt: door middel van de activiteiten, en door de soms verschillende invulling van deze momenten, wordt aan de kinderen variatie geboden; dit terwijl de regelmaat gehandhaafd blijft.

U kunt hierover meer lezen in ons pedagogisch beleid.

Wennen

Ons streven is om de kinderen zich zo snel mogelijk thuis/veilig te laten voelen bij Mamaloe. We geven ieder kind de tijd om te wennen. Na een wenmiddag hebben kinderen vaak al snel hun weg en vriendjes gevonden.

Nieuwe kinderen (‘vreemd’ of doorstromend vanuit het kinderdagverblijf) mogen op een middag een aantal uurtjes komen spelen. Op die manier wennen ze al een beetje aan de leiding, andere kinderen en de omgeving. De ouder vult ondertussen met de groepsleiding een intakeformulier in en krijgt uitleg over de gang van zaken in de bso. De eerste keer wanneer het kind werkelijk op de b.s.o. komt, wordt het zoveel mogelijk op zijn gemak gesteld door wat extra aandacht, of samen met een PM’er iets te ondernemen. Alle regels en gebruiken worden zo goed mogelijk uitgelegd. En indien nodig begeleidt een PM’er het kind bij het contact maken met andere kinderen door bijv. samen een spelletje te spelen.

Observeren van welbevinden

Wij vinden het belangrijk dat ieder kind dat de bso bezoekt zich bij ons prettig en thuis voelt. Dat “onderzoeken” wij al tijdens een kort gesprek met de ouders, nadat de eerste 3 maanden opvang hebben plaatsgevonden. Daarnaast wordt ieder kind 1 keer per jaar in het teamoverleg besproken a.d.h.v. het formulier welbevinden bso-kinderen. Ons formulier bevat “vragen” over vooral de sociale ontwikkeling en het welbevinden van het kind. Ouders worden vervolgens ieder najaar in de gelegenheid gesteld om deel te nemen aan een 10-minuten-gesprek.

Begeleiding en zorg

Als we zelf het vermoeden krijgen dat een kind zich anders ontwikkelt dan normaal verwacht kan worden, of wanneer ouders ons vragen in die richting stellen, volgen wij ons Zorgprotocol. Daarnaast kunnen we ouders doorverwijzen naar deskundige instanties, en proberen we zelf ook, waar mogelijk, tips te geven. Tevens hebben alle locaties een vaste “jeugdprofessional” vanuit het CJG toegewezen gekregen, welke ten alle tijden om advies gevraagd kan worden door medewerkers en ouders.

Buitenspelen

Kinderen hebben beweging nodig en frisse lucht. Kinderen in de basisschoolleeftijd zitten een groot deel van de dag op school. Af en toe is er speelkwartier of gymles, maar meestal zitten ze op een stoel.  Bewegen heeft veel positieve effecten op gezondheid en welbevinden.

Buitenspelen betekent in de eerste plaats: meer ruimte om te bewegen. Bovendien brengt het kinderen in contact met de natuur.

De speelmogelijkheden buitenshuis die wij aanbieden zijn:

  • in de tuin/ op het schoolplein
  • met begeleiding op straat ( alleen wanneer ouders daar toestemming voor hebben gegeven
  • zonder toezicht)
  • met begeleiding naar het bos/ speeltuin/ e.d.

In de tuin mogen de kinderen ook spelen met andere materialen dan speelgoed. Bijvoorbeeld met stenen, regenpijpen en stukken plastic kun je fantastische waterbanen bouwen in de zandbak. En met oude dekbedovertrekken en bamboestokken bouwen ze zelf tenten.

Activiteiten

Tijdens de schoolweken wordt er iedere dag een activiteit aangeboden. Tijdens de vakanties worden er activiteiten rondom een thema georganiseerd.

Bijvoorbeeld in de herfstvakantie het thema Piraten.  Alle activiteiten die dan worden aangeboden, hebben iets met Piraten te maken, te groepsruimte wordt in Piratensfeer gebracht samen met de kinderen en ook het lievelingseten van Piraten wordt klaargemaakt samen met de kinderen.

Of  wanneer de Olympische Spelen zijn, staat de zomervakantie bol van de sportactiviteiten en alles wat daarbij maar verzonnen kan worden, zoals medailles knutselen, gezonde tussendoortjes maken en uitstapjes naar de trimbaan in de buurt.
De kinderen zijn vrij om wel of niet daaraan deel te nemen.

Spelen is in de eerste plaats belangrijk vanwege het plezier dat kinderen hebben, maar daarnaast ook heel belangrijk voor de lichamelijke, sociale en emotionele ontwikkeling.

Dagritme

Een positieve sfeer in de groep is van groot belang. Een belangrijke bijdrage aan die positieve groepssfeer zijn de vaste routines, rituelen en regels in de groep. Het geeft kinderen houvast als zij kunnen voorspellen wat er gaat gebeuren. Zo krijgen de kinderen overzicht over hun tijd op de b.s.o.

Wanneer de kinderen om + 15.15 u. op de opvang komen, kunnen zij bij erge dorst meteen iets te drinken krijgen, maar mogen verder meteen gaan spelen.

Tussen 15.30 en 16.15 uur wordt er drinken en fruit klaar gezet en kunnen de kinderen kiezen om te gaan drinken.

Omdat kinderen van deze leeftijd rond 17.00 uur wel weer honger hebben, wordt er dan nog iets te eten uitgedeeld. Hierin wordt gevarieerd. Soms is het een snoepje, maar het kan ook een stukje kaas/worst zijn, een stukje rauwe groente (wortel, komkommer), een plakje ontbijtkoek of een rijstwafel.

Wanneer de kinderen al rond 12.15 u. komen, gaan zij eerst gezamenlijk aan tafel voor een broodmaaltijd. Daarna kan er vrij gespeeld worden. In de loop van de middag wordt er dan nogmaals wat gedronken en fruit gegeten.

Vanaf 16.30 u. kunnen de kinderen worden opgehaald tot 18.15 u.

In de vakantie, wanneer kinderen een hele of halve dag komen, zullen de vaste punten tijdens de dag het drinken (tussen 09.30 en  10.15 u. en tussen 14.00 en 15.00 u.) en het eten rond 12.00 u. zijn.

Daarbuiten kunnen de kinderen weer naar eigen inzicht spelen of activiteiten doen. Tijdens de schoolweken wordt er voor iedere week een activiteitenprogramma opgesteld. Tijdens de vakanties worden er activiteiten rondom een thema georganiseerd. De kinderen zijn vrij om wel of niet daaraan deel te nemen.

Activiteiten

Bij kinderopvang Mamaloe laten we de kinderen spelenderwijs kennis maken met allerlei thema’s. Wij gebruiken hiervoor de methode Piramide. Gedurende ongeveer 1 maand, wordt er rondom een thema, aan kinderen activiteiten aangeboden, welke tot doel hebben de taalontwikkeling en de ontwikkeling van de persoonlijke competenties te stimuleren.

We laten de kinderen kennismaken met de natuur in en om het huis, met het ritme van de seizoenen mee: in de lente gaan we met de kinderen bloemetjes zaaien, helpen met planten van het perkgoed. In de zomer krijgen de plantjes regelmatig water, later op het jaar verzamelen we blaadjes om herfststukjes mee te maken. En in de winter krijgen de vogels natuurlijk regelmatig stukjes brood of wordt er een pinda-ketting geregen.
Of als er op een rustige middag maar een paar kinderen zijn, gaan we met z’n allen naar het speeltuintje of gaan de oudste kinderen met een PM-er naar de bibliotheek om nieuwe boekjes uit te zoeken.

Bij het thema Kusje…beter maken de kinderen spelenderwijs kennis met alles was te maken heeft met gezondheid, ziek zijn, doktersbezoek en beter worden. Op de kijktafel staan dan allerlei dokterspulletjes en in de poppenhoek zijn dan bijvoorbeeld ook verband en pleisters te vinden.

Daarbij wordt rekening gehouden met de individuele vaardigheden van ieder kind. Voor de ouders wordt er bij ieder thema een kort overzicht samengesteld waarin de liedjes en versjes terug te vinden zijn en waar tips voor thuis zijn opgenomen.

Voor meer informatie verwijzen wij u door naar VVE Piramide

Dagritme

Wij werken bij Mamaloe met een vaste dagindeling: niet in de zin dat alle dagen op elkaar lijken, maar wel dat de ‘grote lijnen’ vaststaan. Voor de kinderen betekent dit dat er duidelijke gewoonten zijn, vaste herkenningspunten. De vaste punten in de dag maakt voor kinderen de wereld voorspelbaar. Een abstracte dagindeling is op deze manier heel concreet te maken: als ’s ochtends alle kinderen er zijn gaan we drinken, na het eten komt papa of mama je ophalen of na het plassen gaan we buiten spelen.

Vanuit dat oogpunt bespreken we iedere dag met de kinderen even kort welke dag het is, wat voor weer het is en welke activiteit er gaat gebeuren. Dit wordt visueel gemaakt middels het dagen-liedje, de dagkalender en de dagritme kaarten vanuit de VVE-methode Piramide.

Werken met een vaste dagindeling wil niet zeggen dat elke dag op de andere lijkt: door middel van de activiteiten, en door de soms verschillende invulling van deze momenten, wordt aan de kinderen variatie geboden; dit terwijl de regelmaat gehandhaafd blijft.

U kunt meer informatie hierover lezen in ons pedagogisch beleidsplan.

Ga naar de bovenkant